Meggybemenetel

Online receptgyűjtemény ritkaságokat kedvelőknek/Gasztrorégészeti csemegék

Megisszuk a föld vérét- Cékla Kvász

2019. január 12. 15:41 - Mordegard Glesgorv

teszünk egy kis kitérőt cékla irányba.

Akik ismernek, tudják  hogy a szláv konyha/kultúra mostanában eléggé foglalkoztat, az alábbi recept is szláv gyökerekkel rendelkezik (micsoda szóvicc).

A kvász(orosz italfajta), mint olyan, meglehetősen ismeretlen magyarországon, pedig tele van jó dolgokkal, igaz, ez nem tradicionális kvász, mert azt sötét barnakenyérből, melasszal készítik(az egyik kedvenc alapanyagom, de erre most nem térek ki). hanem annak egy erősen módosított verziója. Ez céklából készül, és mivel tél van, és nem akarunk ezreseket eltapsolni probiotikus italokra, magunknak állítjuk elő otthon, párszáz forintból. Ez egy fermentált probiotikus ital, amire a gyomrunknak ilyenkor nagy szüksége van, segíti az emésztést, támogatja az optimális vérnyomást, egyszóval mindent tartalmaz, ami miatt a céklát is szeretni lehet.

Az íze...azt nem lehet leirni. Céklás, földes, füszeres, sós...ráadásul "korosodik", mint egy jó bor. Hütőben tartva egy hét után egészen más ízek is előjönnek belőle, ahogy érik. Szokatlan egy dolog, de én szeretem.

Hozzávalók kb 1 literhez:

2 nagy fej cékla

másfél liter szürt, vagy forralt viz, esetleg ásványvíz

15 g só, plusz egy teáskanálnyi (jódozott nem jó!)

füszer:gyömbér, fahéj, szegfüszeg, de lehet kisérletezni naranccsal is, én még nem próbáltam

elkészítés:

megmossuk a céklákat, levágjuk a töveiket, felkockázzuk őket, nem kell hámozni. Ne legyen nagyon apró, mert akkor alkoholosra fog fermentálódni az italunk, és megy a kukába az egész. Szóval nagy kockákra vágott céklákat beletesszük egy nagyon(!!) tisztára mosott akkora üvegbe, amekkorába belefér kicsit több mint másfél liter víz. plusz a kockázott cékla. Elkeverjük a sót a vízben, 1,5%os sóoldatot kell készítenünk, így literenként 15g sót oldjunk fel a vízben, majd az opcionális fűszerekkel együtt öntsük a céklára, és tegyük az egészet meleg helyre. Mivel tél van, én a kazánunk tetejére tettem az üveget, ahol 22 fok van állandóan. Kb egy hét alatt elkészül, nekem most 5 nap alatt kész lett. Ne ijedjünk meg, ha habkezdemények jelennek meg a tetején, a folyamat hasonlit a kovászos uborkához(kovász-kvász, nem véletlen...), egyszerüen merjük le egy kanállal ezt a cuccot. Úgy a 4.nap környékén kezdjük el kóstolgatni. Nem tudom leírni milyen íze kell legyen, mert semmihez nem hasonlit a céklán kivül. Meg ezt az italt nem az ízéért iszom, hanem a rengeteg egészséges hatásáért. Szóval nekem 5 nap alatt kész lett, ha megvagyunk, vagy késznek itéljük meg, leszűrjük, üvegbe töltjük, és mehet a hütőbe, kb 2 hétig biztosan eláll. Napi egy decit igyunk belőle, ne többet.

tipp 1:ha sokat iszunk belőle, megfestheti a vizeletet, a cékla amúgy is csinál ilyet, ha sokat eszünk belőle :)

tipp 2:én sose raktam bele egynél több fűszert, valahogy féltem, hogy szar lesz

tipp 3: a maradék céklára az üvegben egy kanál sót téve, felöntve tiszta vízzel elölről kezdhető a folyamat, de ezt én még sosem próbáltam.

tipp 4: az, hogy mennyi idő alatt készül el, nagy mértékben függ a hőmérséklettől, ezt vegyük figyelembe! hidegben eléggé akadozni fog a folyamat

 

coming soon:céklatöcsni

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://arniekonyhaja.blog.hu/api/trackback/id/tr314558122

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása